I. Postanowienia ogólne:

§1

1. Archiwum Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zwane dalej Archiwum UAM jest:

1. jednostką ogólnouczelnianą Uniwersytetu o zadaniach usługowych, naukowych i dydaktycznych;

2. ogniwem państwowej sieci archiwalnej.

2. Działalność Archiwum regulują:

1. Statut Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

2. Ustawa z dnia 14 lipca 1983 roku o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. nr 38, poz. 173 i zmiana 1989 r. Dz.U. nr 34, poz. 178).

3. Ustawa z dnia 12 września 1990 roku o szkolnictwie wyższym (Dz.U. nr 65, poz. 385).

§2

Nadzór nad Archiwum UAM sprawuje Rektor oraz w ramach określonych ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach - dyrektor Archiwum Państwowego w Poznaniu.

§3

Zasób archiwalny Archiwum UAM stanowi część państwowego zasobu archiwalnego.

II. Zadania i zakres działania Archiwum UAM

§4

1. Archiwum UAM gromadzi, zabezpiecza, przechowuje, opracowuje i udostępnia całość dokumentacji powstałej w UAM oraz w instytucjach i organizacjach związanych z działalnością Uczelni.

2. Archiwum UAM może także gromadzić dokumentację organizacji działających na terenie Uczelni.

§5

1. Do zakresu działania Archiwum UAM należy: Kształtowanie i nadzór nad narastającym zasobem archiwalnym UAM, a w szczególności:

1. decydowanie o archiwalnej ocenie dokumentacji,

2. kontrolowanie jednostek organizacyjnych i komórek administracyjnych UAM w zakresie tworzenia i zabezpieczania dokumentacji oraz prowadzenie instruktażu,

3. brakowanie dokumentacji niearchiwalnej.

2. Przejmowanie i zabezpieczanie dokumentacji UAM, a w szczególności:

1. nadzór nad przygotowywaniem przez jednostki organizacyjne i komórki administracyjne dokumentacji do przejęcia przez Archiwum UAM,

2. przejmowanie dokumentacji,

3. przechowywanie i konserwacja materiałów archiwalnych.

3. Opracowywanie i ewidencjonowanie posiadanych materiałów archiwalnych.

4. Udostępnianie materiałów archiwalnych dla celów naukowych i administracyjnych.

5. Wydawanie uwierzytelnionych odpisów, wypisów i reprodukcji przechowywanych materiałów archiwalnych, a także zaświadczeń na podstawie tych materiałów.

6. Udzielanie pomocy pracownikom UAM w uzyskiwaniu informacji o materiałach archiwalnych przechowywanych w archiwach szkół wyższych.

7. Prowadzenie prac badawczych w zakresie:

1. opracowywanie naukowych pomocy ewidencyjnych dotyczących własnego zasobu,

2. archiwistyki ze szczególnym uwzględnieniem problematyki archiwów szkól wyższych,

3. dziejów uczelni, organizacji nauki w regionie oraz prac indywidualnych pracowników Archiwum,

4. popularyzacji wiedzy o materiałach archiwalnych Archiwum UAM.

§6

1. Archiwum UAM współpracuje z komórkami organizacyjnymi UAM w zakresie badań naukowych oraz szkolenia studentów.

2. Archiwum UAM współpracuje z archiwami państwowymi oraz pracownikami i komórkami organizacyjnymi innych szkół wyższych.

§7

Archiwum UAM współpracuje z archiwami państwowymi i archiwami szkół wyższych w kraju i za granicą w zakresie działalności archiwalnej.

III. Zasób Archiwum UAM

§8

1. Archiwum UAM przechowuje materiały archiwalne: Uniwersytetu Poznańskiego z lat 1919-1939 i 1945-1955.

2. Reichsuniversitt Posen 1940-1945.

3. UAM.

4. Spuścizny pracowników UP i UAM. Współdziała w tej sprawie z Archiwum PAN.

IV. Organy Archiwum UAM oraz zasady i tryb ich powoływania

§9

Organem doradczym Archiwum UAM w zakresie działalności naukowej jest Rada Archiwum, zwana dalej Radą.

§10

Rada współdziała z kierownikiem Archiwum w ustalaniu bieżących tematów badawczych podejmowanych przez Archiwum.

§11

1. Do kompetencji Rady należy w szczególności: opiniowanie w sprawie kompetencji naukowych kandydata na kierownika Archiwum UAM,

2. dbałość o prawidłowy rozwój kadry archiwalnej,

3. opiniowanie planów działalności Archiwum UAM i ich realizacji.

§12

1. W skład Rady wchodzą:

1. kierownik Archiwum UAM,

2. jeden przedstawiciel Instytutu Historii UAM delegowany przez dyrektora Instytutu,

3. jeden przedstawiciel nauk ścisłych (fizyk, chemik, matematyk) delegowany wspólnie przez odpowiednich dziekanów,

4. Dyrektor Administracyjny UAM lub osoba przez niego delegowana,

5. przedstawiciel Archiwum UAM wybrany przez ogólne zebranie pracowników Archiwum.

2. Przewodniczący Rady może zapraszać na jej posiedzenia także inne osoby z głosem doradczym.

3. Przewodniczącego Rady wybiera Rada ze swojego grona spośród osób nie będących pracownikami Archiwum.

4. Posiedzenia Rady zwołuje jej przewodniczący z własnej inicjatywy lub na żądanie co najmniej połowy ogólnej liczby jej członków, co najmniej dwa razy w roku.

5. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby jej członków.

§13

1. Na czele Archiwum UAM stoi kierownik.

2. Kierownika Archiwum UAM powołuje i odwołuje Rektor po zasięgnięciu opinii Rady Archiwum.

3. Kierownik Archiwum powinien posiadać wykształcenie kierunkowe (archiwistyka) oraz minimum 5-cio letni staż pracy w archiwach.

4. Do zadań kierownika Archiwum UAM należy:

1. reprezentowanie Archiwum UAM na zewnątrz,

2. organizowanie prac wynikających z zadań Archiwum,

3. opracowywanie planów i programów działalności archiwalnej i zapewnienie ich wykonania,

4. realizowanie uchwał Rady,

5. przedkładanie Radzie, a następnie Rektorowi rocznych sprawozdań z wykonania zadań określonych w planach,

6. sprawowanie nadzoru nad rozwojem kadry,

7. jest odpowiedzialny za prawidłowe zabezpieczenie materiałów archiwalnych oraz majątku Archiwum UAM.

§14

Kadencja Rady Archiwum i kierownika upływa z kadencją organów Uczelni.

§15

Kierownik Archiwum uczestniczy na zaproszenie Rektora w posiedzeniach Senatu UAM.

V. Pracownicy Archiwum UAM

§16

1. Archiwum UAM zatrudnia: pracowników naukowych,

2. pracowników dokumentacji naukowej

3. pracowników administracyjnych,

4. pracowników obsługi.